TOM HEYWOOD - FURNITURE AND SCULPTURES

DÉPVIIROOM #5

Furniture and sculptures by Tom Heywood

“To me it’s really important to be sustainable in everything I do, that’s why every piece that leaves my workshop has concise thought behind the process (…) My work represents my passion for the natural world. I take inspiration from my surroundings, these characteristics can be represented in colours, designs or textures. I use a combination of modern and traditional woodworking techniques to achieve work that’s unique and quite often sculptural but with a form of functionality.”

Furniture and sculptures de Tom Heywood

«Para mí el componente de sostenibilidad es muy importante en todo lo que hago, por eso cada pieza que abandona el taller se va con un proceso de creación conciso y específico (…) Mi trabajo representa mi pasión por la naturaleza. Me inspiro en el entorno representado a través de colores, diseños o texturas. Utilizo una combinación de carpintería moderna y técnicas tradicionales para lograr un trabajo único, y a menudo escultural, pero funcional.»

Coliza

Q&A

Q1. What is the philosophy behind your collections?

To me it’s really important to be sustainable in everything I do. That’s why every piece that leaves my workshop has concise thought behind the process. I only use FSC graded and reclaimed timbers, with a view to make as little impact to the environment as possible. The vision is to create quality heirlooms that will last for generations to come.

My work represents my passion for the natural world, I take inspiration from my surroundings. These characteristics can be represented in colours, designs or textures. I use a combination of modern and traditional woodworking techniques to achieve work that’s unique and quite often sculptural but with a form of functionality.

Q2. In your latest work we see it’s all about experimenting with more extreme forms and the use of different techniques of wood treating. Could you tell us a bit more about your work process here?

As my business has grown it has allowed me to enhance my workshop and begin to operate on larger, more experimental work. An example of this is my latest work which involves steam bending, this technique requires a lot of room to manoeuvre particularly whilst working on larger projects such as Coliza. When it comes to steam bending projects quite often it’s the fibres of the specie that defines how the final piece will turn out, a lot of trial and error is usually involved.

Q3. Your portfolio is an eclectic mix of singular pieces. Feels like you’re reinventing yourself with each new product. But, is there any in particular one you’ve specially enjoyed creating or that holds a special memory for you?

The majority of my work is commission based so when I have a spare moment I like to design and create one-off pieces to sell online and through galleries. These pieces have been quite different in the sense that they all showcase a range of styles and techniques which only boosts my overall portfolio of work. I would say my favourite project to date was creating Argal, mainly because of the contrast in materials between the elegance of my white steam bent form and the characterful charred base in which it stands.

P1. ¿Cuál es la filosofía detrás de tus colecciones?

Para mí el componente de sostenibilidad es muy importante en todo lo que hago, por eso cada pieza que abandona el taller se va con un proceso de creación conciso y específico. Solo utilizo madera certificada FSC con miras al menor impacto posible en el medio ambiente. La visión es crear reliquias de calidad que duren a través de generaciones.

Mi trabajo representa mi pasión por la naturaleza. Me inspiro en el entorno representado a través de colores, diseños o texturas. Utilizo una combinación de carpintería moderna y técnicas tradicionales para lograr un trabajo único, y a menudo escultural, pero funcional.

P2. En tus últimos trabajos se ve una mayor experimentación con las formas y el uso de diferentes técnicas en el tratamiento de la madera. ¿Nos podrías explicar un poco más del proceso?

A medida que el negocio ha ido creciendo, me ha dado la oportunidad de ampliar el estudio y empezar a trabajar más ampliamente y de manera experimental. Ejemplo de ello son mis últimos trabajo que han requerido la curvatura a vapor. Esta técnica requiere de mucho espacio para maniobrar, particularmente en proyectos grandes como lo es Coliza. En trabajos de curvatura con vapor muchas veces son las propias fibras de la madera las que definirán el resultado final, conlleva mucha prueba y error.

P3. Tu portfolio es una mezcla bastante ecléctica de piezas. Da la sensación de que te vas reintentando con cada producto. Pero, ¿hay alguno en particular que hayas disfrutado más creando o que te traiga algún recuerdo especial?

La mayoría de mi trabajo son encargos, así que cuando tengo algún rato libre me gusta diseñar y crear piezas únicas para vender online o en galerías. Estas piezas son diferentes en cuanto a la variedad de estilos y técnicas que ayudan a dar una vuelta a mi portfolio. Diría que mi proyecto favorito hasta la fecha es Argal, principalmente por el contraste entre materiales, entre la elegancia del la curva blanca creada con vapor y la base carbonizada que le da tanta personalidad.